neděle 17. srpna 2014

Americký koláč po česku s náplní "co dům dal"

Bylo nebylo a na chatě jsme chtěli nějakou mňamku. Já už měla nějak dost buchet a perníků a rozhodla jsem se vyzkoušet vyšší level - takový ten koláč, který vidíte ve filmech, že se hází po jiných lidech - koláč s "pokličkou".

Vycházela jsem z tohoto receptu: http://www.recepty.cz/recept/americky-kolac-ii-4715, ale udělala jsem si ho po svém z důvodu nedostatku jablek a absence citronu a rozinek v rumu.


Přísady:

Hladká mouka: 250g (nebo 2 a čtvrt hrníčku)
Máslo: 160g
Voda 1/2 hrnku
Cukr: 3 lžíce
Sůl: špetka
Skořice: asi 1/4 pytlíčku podle chuti, nemusí se přidávat
Pudinkový prášek: 1 pytlík
Vanilkový prášek: 1 pytlík
Skořicový cukr: 1 pytlík
Nasekané mandle: 1 balíček, cca 100g (na posypání)
Maliny: hrst
Ostružiny: hrst
Hroznové víno: hrst
Broskev: 1 kus

Postup:

Jako první jsem připravila suroviny a rozehřála troubu na maximum.

Dále jsem se držela receptu, na který odkazuji, čili: "Mouku osolíme a rozdrobíme v ní tuk. Zaděláme ledovou vodou na hustší těsto, vyválíme 2 placky velikosti formy, ve které budeme koláč péct." Já formu neměla, tak jsem použila pánvičku... A do těsta jsem přidala půl balíčku skořicového cukru, protože v komentářích psali, že je to málo sladké. Formu (nebo pánev) je potřeba vymastit, vysypat moukou a vložit do ní jednu těstovou placku, přičemž je potřeba, aby ta placka pokrývala celý vnitřek formy/pánve - nejen dno, ale i okraje. 


V jiné míse smícháme maliny, ostružiny, vypeckované nakrájené hroznové bobule a kousky broskve. Přidáme tři lžíce cukru, zbylý skořicový cukr, vanilkový cukr, pudinkový prášek, opět smícháme a vlijeme do připravené formy s těstem. Vezmeme druhý díl těsta a přikryjeme, přičemž okraje těsta, ve kterém je náplň, a těsta-"pokličky" spojíme. Posypeme trochou skořice a mandlemi.


Pekla jsem koláč při 200 stupních asi 20 minut. Těsto musí být pevné a lehce nahnědlé, je dobré si koláč šikovně nadzvednout a kouknout, jestli je vespod těsto propečené a také nahnědlé (může být lehce vlhké od náplně, nesmí se trhat jako těsto syrové). 


Koláč jsem měla v průměru asi 30-40 cm. Náplň lze udělat z jiného ovoce nebo jen z pudinkového prášku (pak je ho tam potřeba ale víc). Skořicový cukr lze do těsta nahradit vanilkovým či obyčejným, v komentářích na recepty.cz doporučují přidat med do náplně. Vršek koláče lze pomazat marmeládou a až pak posypat mandlemi, či jinými oříšky (pokud je tam vůbec chcete), aby oříšky neodpadávaly (ale není to zas taková tragédie), kombinování se meze nekladou. 


Zakončím to slovy ze stránek původního receptu - jak se vyjádřil komentátor pan Bořivoj klacek: "byla to vzrušující chuť  <3"



http://www.recepty.cz/recept/americky-kolac-ii-4715 nebo http://img.mf.cz/370/603/2-img_2110.jpg


















Lilie




Žádné komentáře:

Okomentovat